Ce face un level designer?
- Robert Serban
- 17 apr.
- 2 min de citit
Te-ai întrebat vreodată de ce unele niveluri din jocuri par să curgă perfect, de la început până la final? De ce știi instinctiv încotro să mergi, când să fii atent, când să te relaxezi sau când urmează ceva important? Toate aceste momente, aparent naturale, sunt rezultatul muncii unui level designer.

Una dintre cele mai frecvente confuzii legate de acest rol e ideea că level designerul se ocupă de „aranjatul grafic” al nivelului. Dar adevărul e că el nu pictează pereți, nu plasează copaci și nici nu decide culorile cerului.
Level designerul creează scheletul logic al nivelului. El lucrează cu forme simple (cuburi, planuri și obstacole fără texturi) pentru a testa dacă acel nivel este distractiv, clar și bine echilibrat ca gameplay. Acest proces se numește adesea greyboxing și e primul pas în construcția oricărui nivel reușit.

Rolul său este să decidă cum curge jocul într-un spațiu dat: unde apare un inamic, cât de repede vine o capcană, unde trebuie să sari, cât de vizibil e un obiect important sau cât de greu e un puzzle.
Mai mult decât atât, level designerul controlează ritmul jocului. El alege când să te simți în control și când să simți presiune. Când ai voie să explorezi liniștit și când trebuie să te miști rapid. Iar dacă într-un nivel ai avut un moment de genul „Aha, am înțeles ce trebuie să fac!”, e foarte probabil că a fost planificat fix așa.
Pentru asta, e nevoie de empatie față de jucător și de o gândire logică solidă. Un level designer bun anticipează ce alegeri va face un jucător și își construiește nivelul în jurul acelor reacții.

După ce nivelul „funcționează” ca gameplay, vine rândul environment artistului. El transformă macheta simplă într-un loc spectaculos din punct de vedere vizual. Cei doi colaborează strâns, dar au roluri diferite: unul creează cum se joacă spațiul, celălalt creează cum arată.


Level designerul nu construiește doar niveluri, ci experiențe. El decide cum merge jocul, ce simte jucătorul și cum rămâne prins în povestea creată prin spațiu. E o muncă invizibilă, dar esențială – și face diferența dintre un joc bun și unul memorabil.
Dacă vrei să înveți cum să faci asta de la un profesionist, te așteptăm la cursul nostru de Level Design.👉 Află mai multe aici
Comments