top of page

Ce face un level designer?

  • Poza scriitorului: Robert Serban
    Robert Serban
  • 17 apr.
  • 2 min de citit

Te-ai întrebat vreodată de ce unele niveluri din jocuri par să curgă perfect, de la început până la final? De ce știi instinctiv încotro să mergi, când să fii atent, când să te relaxezi sau când urmează ceva important? Toate aceste momente, aparent naturale, sunt rezultatul muncii unui level designer.

Comparație între level design și environment art - sursă
Comparație între level design și environment art - sursă

Una dintre cele mai frecvente confuzii legate de acest rol e ideea că level designerul se ocupă de „aranjatul grafic” al nivelului. Dar adevărul e că el nu pictează pereți, nu plasează copaci și nici nu decide culorile cerului.

Level designerul creează scheletul logic al nivelului. El lucrează cu forme simple (cuburi, planuri și obstacole fără texturi) pentru a testa dacă acel nivel este distractiv, clar și bine echilibrat ca gameplay. Acest proces se numește adesea greyboxing și e primul pas în construcția oricărui nivel reușit.

Un top-down design layout de la Sean Gorman - sursă
Un top-down design layout de la Sean Gorman - sursă

Rolul său este să decidă cum curge jocul într-un spațiu dat: unde apare un inamic, cât de repede vine o capcană, unde trebuie să sari, cât de vizibil e un obiect important sau cât de greu e un puzzle.

Mai mult decât atât, level designerul controlează ritmul jocului. El alege când să te simți în control și când să simți presiune. Când ai voie să explorezi liniștit și când trebuie să te miști rapid. Iar dacă într-un nivel ai avut un moment de genul „Aha, am înțeles ce trebuie să fac!”, e foarte probabil că a fost planificat fix așa.

Pentru asta, e nevoie de empatie față de jucător și de o gândire logică solidă. Un level designer bun anticipează ce alegeri va face un jucător și își construiește nivelul în jurul acelor reacții.

Un nivel grayboxed (blocked out) din seria Uncharted - sursă
Un nivel grayboxed (blocked out) din seria Uncharted - sursă

După ce nivelul „funcționează” ca gameplay, vine rândul environment artistului. El transformă macheta simplă într-un loc spectaculos din punct de vedere vizual. Cei doi colaborează strâns, dar au roluri diferite: unul creează cum se joacă spațiul, celălalt creează cum arată.


Blockout înainte și dupa artă la o secțiune din Destiny 2  - sursă
Blockout înainte și dupa artă la o secțiune din Destiny 2 - sursă

Level designerul nu construiește doar niveluri, ci experiențe. El decide cum merge jocul, ce simte jucătorul și cum rămâne prins în povestea creată prin spațiu. E o muncă invizibilă, dar esențială – și face diferența dintre un joc bun și unul memorabil.

Dacă vrei să înveți cum să faci asta de la un profesionist, te așteptăm la cursul nostru de Level Design.👉 Află mai multe aici

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page