Cât de greu este să creezi un joc ca GTA?
- Robert Serban
- 22 mai
- 2 min de citit
Ideea de a crea un joc ca Grand Theft Auto e visul multor pasionați de game development: o lume deschisă, libertate totală, misiuni dinamice, fizică realistă și o poveste memorabilă. Dar cât de greu este, de fapt, să creezi un astfel de joc?

GTA V și GTA VI – sunt un efort uriaș
GTA V, lansat în 2013, a fost dezvoltat în aproximativ 5 ani, cu un buget estimat la 265 de milioane de dolari și o echipă formată din mii de oameni implicați în toate etapele producției.
Însă ambițiile au crescut. Potrivit informațiilor disponibile, GTA VI, programat pentru 2026, are un buget estimat de peste 1 miliard de dolari, devenind unul dintre cele mai scumpe jocuri din istorie. Producția a durat aproape 10 ani, cu o echipă globală și investiții masive în tehnologie, inteligență artificială și grafică de ultimă generație.
Ce presupune dezvoltarea unui astfel de joc?
Game Design extrem de complex
Un joc ca GTA implică multiple sisteme interconectate: condus, combat, AI-ul civililor, misiuni, economie, navigație etc. Toate acestea sunt dezvoltate de echipe diferite de designeri – systems designers, combat designers, mission designers etc.
Programare planificată
Zeci sau sute de programatori lucrează pentru a construi motorul jocului, AI-ul, fizica realistă, traficul, optimizarea pentru diferite platforme și multe altele.
Artă și animație realistă
O lume ca cea din GTA VI presupune mii de modele 3D, zeci de orașe, clădiri, vehicule, personaje și detalii vizuale. Toate acestea sunt create de artiști 3D, character artists, environment artists, animatori, VFX artists – fiecare specializat pe un segment clar.
Testare la scară industrială
Un open world realist vine cu mii de variabile care pot genera erori. Pentru a livra un joc stabil, echipele de QA testers lucrează luni întregi în sesiuni intensive de testare.
Management și coordonare globală
Cu studiouri în mai multe țări, un joc de acest calibru implică un efort continuu de organizare, sincronizare între echipe și livrare pe etape.

Poți crea un GTA singur?
Nu în forma pe care o vedem la Rockstar. Dar poți crea un joc inspirat de GTA: o lume mai mică, mecanici simplificate, o abordare stilizată. Mulți dezvoltatori indie pornesc cu astfel de proiecte – cu unghi top-down, orașe minimaliste și gameplay limitat, dar funcțional.
Important este să înțelegi scara proiectului. GTA este vârful industriei. Nu este un punct de plecare, ci un punct de referință.

GTA nu este doar un joc, este o demonstrație de forță tehnologică, creativă și financiară. Nu înseamnă că trebuie să atingi acea scară. Începe cu idei mici, proiecte pe care le poți finaliza, și construi pe baza lor. Pentru că, în final, orice Rockstar a început cu un demo mic făcut de câțiva oameni pasionați.
Comments